Kontakt: info@avljudobild.se

Företaget bör ha en podd

Tekniken går bara framåt och det blir allt viktigare för företag att hänga med i utvecklingen. Nu är en egen podd det senaste och för att skapa en bra sådan så finns det massa tips och trix en kan använda sig av. 

8913713-luck-pressed-shows-gambling-fortunate-and-riskVi har tidigare skrivit att man inte längre behöver ha en radioapparat hemma för att kunna lyssna på radio. Nu behöver man endast sin mobiltelefon som kan ge en all den glädje och gemenskap och kunskap man behöver. Och i sin mobil hittar man även alla de poddar som man kan ladda ner och lyssna på. Vad företag har märkt är att det är ett bra sätt att synas, och det gäller att snabbt haka på trenden så man kan resa sin egen stege och skapa en podd som många följer. Men det finns lite tips man kan tänka på för att göra sin podd-resa lite smidigare, och dessa tips har tidningen Veckans Affärer tagit fram.

1. Var personlig
2. Tänk underhållning. Lyssnaren ska garva en eller två gånger per avsnitt och känna att den är den tredje personen i gänget.
3. Ta ut svängarna
4. Jobba med igenkänning med hjälp av repetitiva moment.
5. Tänk på karaktärerna – det är interaktionen karaktärerna emellan som skapar spänningen. Ingen visste vad Seinfeld handlar om, men alla känner till karaktärerna.
6. Håll inte på att marknadsföra det du företräder – för då blir det kladdigt. Försök ha en hög grad av oberoende för att öka din trovärdighet
7. Bjud in externa experter, ha oväntade möten
8. Jobba i digitala kanaler för att skapa engagemang i din följarbas – likea, favoritmarkera och kommentera för att visa närheten
9. Överdriv inte strategierna utan låt lyssnarna vara med och forma innehållet

Viktigt är att inte bara hoppa in i en podd då det kan förstöra företaget och varumärket utan se till att ha mål och en strategi med varför ni ska ha en podd. Då blir det även enklare att komma på uppslag samt få bra och hög kvalitet.